
Již hodně let uplynulo od chvíle kdy jsem hrál tuto herní legendu poprvé. Mix RPG a FPS ve své době něco skutečně ojedinělého. Má i po letech stále čím zaujmout ?
Hlavní hrdina a ti ostatní
JC Denton je hrdina, který vás na začátku příběhu chytne a jednoduše už nepustí. V určitém směru, jeho obličej připomíná Travoltu, spolu s charismatickým hlasem vytváří postavu, s kterou si rychle vytvoříte určité pouto, jako bonus dostává nanotechnologie, jenž vylepšují jeho tělesné vlastnosti. Stejně je to i s vedlejšími postavami. Ty jsou obdařeny jak zajímavým vzhledem, tak i výborně zvoleným dabingem. Jako příklad, bych bral bratra hlavní postavy Paula Dentona nebo vašeho pilota Jocka. Když tyto postavu poznáte lépe, tak si dáte záležet, aby přežili události, které jim osud nachystá.
Mrzí vás nezajímavý nepřátelé současného herního průmyslu? V Deus Ex vás zaujmou i lidé kteří stojí na nepřátelské straně barikády. Většina z nich má své myšlenky a ideály, které vás někdy osloví, a nejraději byste změnily stranu.

Příběh plný konspirace
Hra začíná v roce 2052. Světem se šíří smrtící virus, lék na něj vyvinutý společností VersaLife, se dostává jen do vyšších společenských vrstev a jeho nedostatek slouží k prosazování zájmů společnosti. Nedostatek léku a strach ze smrti, vedou k řadě nepokojů, doprovázené vznikem teroristických organizací, mezi které patří například NSF, proti nim se staví organizace UNATCO ,které bylo vytvořeno z OSN.
Příběh nabízí spoustu článků, zabývajících se jak problematikou doby, zahrnujících globální terorizmus spolu s celosvětovou krizí, tak i poukazovaní na tajné organizace templářů a iluminátů. Tyto společenství, podle konspirátorů ovlivňují chod dějin světa od jeho počátků. Útržky stojí na sto procent za přečtení.
Přelomovou vlastností této hry byly rozhovory, které občas mohli rozhodovat, jak o vašem tak i o cizím osudu. Vaše rozhodnutí, občas skutečně ovlivní hru na citlivých místech, takže je důležité rozhodovat pečlivě a neklikat rozhovory jak na běžícím páse. Volby vás provádějí hrou od začátku až do samého konce. Občas i kontrola mechanika, který vám nesedí, může zachránit vaše přátele. Tím pádem hra nikdy nemusí končit stejně a neztrácí svou znovu hratelnost.
Augmentovat sebe i zbraně
Dalším zlomem je vylepšovaní. Jak svých základních schopností, tak i vlastností těla a jednotlivých zbraní. Ze začátku se jedná jen o rozdělení zkušenostních bodů. Váš hrdina není zabiják od malička, tím pádem se to projevuje i na jeho dovednostech se zbraněmi. Se základní úrovní se vám ostřelovací puška nepřestane třepat, naopak při dosažení mistrovské dovednosti, dokážete střílet bez jediného zachvění s minimální dobou zaměření. Samozřejmě jsou zde i jiné vlastnosti například hacking, díky němuž dokážete otevírat dveře, měnit stranu na které stojí roboti či vypínat bezpečnostní systémy. Bez této schopnosti bych ve hře nemohl ani existovat.
Později se dostáváme k augmentacím. Jsou to vylepšení jednotlivých částí těla. Vždy si můžete vybrat jednu ze dvou vlastností. Některé změny jsou na viditelných místech a jiné jsou skryty pod kůží. Jako viditelný update zde stojí kůže, ta může být neviditelná, buď pro lidi anebo pro stroje. Paže mají možnost mezi silnějším úderem či větší nosností. Na výběr tu toho jistě není málo.
Paleta zbraní obsahuje jak zbraně na omráčení tak i zabití od nožů až po raketomet s řízenými střelami. A jako bonus je zde update o komponenty vylepšující přesnost, rychlost nebo velikost zásobníku těch většinou můžete nacpat do zbraně tolik, až praská ve švech. Jsou zde ale vylepšení, které dávají zbrani unikátní vlastnosti. Mezi ně patří optika nebo laser.
Tělo hlavního hrdiny je rozděleno na více částí každá z nich má samostatné body. Při poškození jednotlivých částí se vám zhoršují schopnosti, které by měla končetina či část těla splňovat. Když postava přijde o nohy, tak jen se bezmocně plazí. S poškozenou rukou se charakteru hůř míří. Hrdina je poškozeními značně ovlivněn.
Klenot AI
AI protivníků není na svou dobu a ani na současný herní průměr vůbec špatná. Sice se občas stane, že když si stoupnete vedle postavy a nemá vás v zorném poli tak si vás jednoduše nevšimne, ale takové momenty jsem zažil i v posledním Thiefovy anebo i v jiných titulech současné doby. Většinou reaguje buď na přímý kontakt, nebo na alarm.
Kvalitní paleta protivníků nahrazuje menší nedostatky AI více než dostatečně. Je tvořena jak lidmi kteří jsou zastoupeni teroristy, příslušníky vládních jednotek a speciálními ozbrojenci z Majestic 12 tak i vyšlechtěnými mutanty. Reakce se když setkají mutanti s lidmi, jsou výborné a občas i celkem úsměvné. Když vypustíte pár nebohých zvířátek z klecí, ušetříte vždy pár kulek a ještě k tomu uděláte dobrý skutek.
Zajímavé úrovně
Dalším pozitivem je rozlehlost a jedinečnost lokací, jenž jsou hustě osídleny jak obyvatelstvem, tak i nepřáteli. Každá z nich nabízí mnoho míst a úkrytů, které se vyplatí najít. K dostání se do určitých míst využijete, jak okolí v kterém je spousta krabic a předmětů tak i augmentace, jenž vám zlepšují skok a sílu. Většina úrovní se mění podle toho, jak postupujete příběhem. Takže klidné ulice se po nastolení stanného práva, mění ve vojenské cvičení.
Většina cest vás zavede do Států a Evropy ale občas zavítáte i do uzavřených lokací tvořených laboratořemi a tajnými komplexy. Jako třešničku na dortu zde vidím soundtrack, ten je naprosto legendární.

Slabý nástupci
Hra po svém vydání získala nemálo ocenění. Jako nejdůležitější zde stojí „nejlepší herní počin roku“ a také „nejlepší PC hra všech dob“. Po třech letech se na trhu objevil jeho nástupce Deus Ex: Invisible War. Hra to byla sice dobrá, posunula herní i grafickou hranici ale stále se nemohla rovnat svému staršímu bratrovi, takže se po ní po celkem krátké době slehla zem.
Uběhlo osm let a na scénu přišel prostřední dědic série Deus Ex: Human Revolution ten přinesl mnoho vylepšení, výborný příběh, dokonalou grafiku a zajímavou hlavní postavu. Pro většinu lidí tato hra dosahuje nebo dokonce předčí první díl.
Posledním následníkem je Deus Ex: Fall zprvu určen na mobilní platformu a poté vydán i na PC tento díl beru velmi vlažně.
Hře se zatím podle mě nevyrovnal ani jeden z dílů. Sice se mi Deus Ex: Human Revolution hodně líbil, ale stále mi něco scházelo.
Odkaz na dnešní dobu
Hra je pro mě o to víc úchvatná že předstihla v mnoha aspektech svou dobu. V určitém směru připomíná Julese Verna, on předpověděl ponorky a cestu do vesmíru. Tento herní skvost předpovídá globální terorizmus, rozšíření nanotechnologii a omezení osobní svobody, díky kamerám na každém kroku. Až na nanotechnologie, které dokáží pomoci lidem zasaženým zdravotním problémem, bych všechny tyto aspekty bral jako velká negativa. Kdo trošku čte tak vidí, že předpověď, kterou tato hra vynesla před čtrnácti lety, se v určitém směru stává až děsivě reálnou.
Jak se líbil Deus Ex vám?
Napsat komentář