Menu

0 A.D. – Age of Empires se vrací?

pyrogenesis 2014-06-16 20-40-49-77

Čas kdy RTS rostly jako houby po dešti je již dávno pryč a proto mi při hraní tohoto titulu v určitých momentech ukápnou slzy nostalgie. Tento herní kousek mi připomíná první díl Age of Empires, který je již zavát písky času. Hra je v tuto dobu sice ještě v Alpha stádiu ale už teď nám dokáže ukázat některé své přednosti spolu s národy, které se na bojišti střetnou.

Toto je Sparta

Hra je vložena do starověku. Stejně jako její původní předloha. Setkáme se zde snad se všemi národy té doby. Hrdá Sparta, majestátný Řím i barbarská Británie to jsou jedny z mnoha domovů kultur, za které povedete vaše tažení proti nepřátelům. Každý z nich má své výhody a nevýhody. Například Sparta je fantastickou volbou při souboji s národem, který preferuje jízdní jednotky, protože většina spartských jednotek je vybavena oštěpem. Britové naopak disponují armádou kombinovanou jak silnou pěchotou, střední jízdou a smečkou bojových psů. Kartágo má přístup jak ke svým jednotkám tak i žoldákům z řad cizích národností. Každý národ jde jednoduše svou cestou. Některé jsou zaměřeny spíše na vojenskou sílu jiné zas naopak na ekonomickou moc. Vyváženost zatím podle mě schází. Ale to jistě pár patchů hravě napraví.

Jaké jednotky najdeme v našich řadách? U každé z frakcí nalezneme jak jednotky kontaktní boj tak i na dálku. Doplněni budou lehkou a těžkou jízdou. Jako poslední na bojiště přispěchají dobývací stroje, jenž budou rozsévat zkázu a zmatek. Jednotlivé frakce mají své speciální válečníky a hrdiny, kteří jsou známi z historických pramenů. Leonidas spolu se spartskou pěchotou bude mít znovu příležitost stát v bitvě proti mocnému Perskému králi Xerxovi a jeho nesmrtelným.

pyrogenesis 2014-06-16 20-41-53-52

Rovnoprávnost pro všechny

Starověk v tomto směru nepostupoval moc férově. Tím pádem zde ženy zastávají jen roli vesničanů zaměřených na sběr surovin a stavbu omezeného množství budov. Tím pádem vaše společnost vypadá tak že ze začátku sice jemnější polovičky staví, ale později je jednoduše můžete poslat na maliny, protože na chlapskou práci jednoduše nestačí. Muž i přesto že je vyzbrojen, neztrácí možnost stavět řadu budov. Později je ale pracovitost mužů obětována na úkor jejich válečnického umění. Za každé vylepšení ztratí 25 % výkonu. Čím lepší budete mít armádu, tím méně se jim bude chtít dřít na stavbě či na poli.

Hra má prozatím vývojový strom technologie který je rozmístěn po všech budovách. Většina technologii krom nové doby je zaměřena hlavně na úpravu a vylepšení jednotek. Některé jsou ale unikátní takže si musíte vybrat jedno ze dvou. Pro příklad je zde rozhodnutí jestli chcete raději těžit rychleji kámen anebo kov. Celkově je systém těžby rozdělen na kámen, železo, jídlo a samozřejmě dřevo. Časem bych znovu očekával jisté úpravy.

Městské stavby jsou rozděleny na ekonomické, válečné a obrané. Některé z národů mají až přes dvacet budov typů což je celkem slušné. Některé jsou unikátní pro jednotlivé frakce, jiné zas stejné pro všechny. Největší raritou jsou samozřejmě divy světa. Ty po postavení expandují vaše území. Do určité míry mi to připomíná další RTS Rise of Nations, kde jste také rozšiřovali své území pomocí budov.  pyrogenesis 2014-06-16 21-42-01-19  

Historická reálnost

Jednotlivé lokace jsou postaveny na geografických mapách starověku. Najdeme zde faunu a floru, které patří do dané historické éry. Ani design jednotek spolu s budovami a technologiemi není ochuzen o určitou dějepisnou jedinečnost. Každý národ má různé varianty jednotek a jejich formací. Jejich jména jsou založena na originálním pojmenování jednotlivých frakcí.

Budoucnost této hry je i v modování, které hru zpřístupní jak fanouškům historie, tak i fantasy žánru. Prostor pro komunitu do budoucna bude skutečně nezměrný. Titul se dá rozšířit jak o nové mapy tak i národy a jednotky.

Co na to tvůrci?

Podařilo se od tvůrců získat pár odpovědí na otazka které mě v tento moment nejvíc zajímali.

1)Vaše hra mi v mnoha aspektech připomíná staré dobré RTS. Které z nich jste si vzali za vzor?

T: Snažíme se vytvářet strategické hry, které by byly stejně dobré jako staré retro tituly. Jednoduše je naše snaha zaměřena na vývoj a rozvoj RTS. Naše hra je samozřejmě inspirována Age of Empires ale to není jediný titul, který by nás k nápadu přivedl. Jsou zde podněty i z jiných her. Pro příklad bych uvedl Battle for Middle Earth II, Rome: Total War, Starcraft, Age of Kings a mnoho dalších.

2) Kde vznikla vaše základní myšlenka pro zařazení historického období?

T: Náš team vyrostl z komunity okolo herního tituly Age of Kings, což znamená, že jsme byly již od samého počátku zaujati historii. Plánovali jsme i sesterský projekt s fantasy tematikou “The Last Alliance” nakonec ale z jeho tvorby kvůli nejrůznějším důvodům sešlo.

3) Povedlo se vám docílit mnoha historických detailů, nebylo to pro vás moc náročné?

T: Bylo to náročné ale v určitém směru velmi uspokojující. V momentě když jsme rozhodovali nad grafickou podobou budov či vývojem technologie rozhodli jsme se pro rozsáhlí výzkum, který byl pro lidi zajímající se o historii zajímavou aktivitou.

4) Je toto vaše první zkušenost s vytvářením her nebo již máte pár projektů za sebou?

T: Jedním z našich prvních výtvorů je úspěšný mod do Age of Kings s názvem Rome at War. Ten vyšel již v roce 2001. Zde máte odkaz: http://wildfiregames.com/raw/

5) Ve hře sem oproti jiným alfám narazil na minimum problémů, jak se vám to povedlo?

Děkuji. Snažíme se vypouštět časté a pravidelné updaty. Minimum bugů máme hlavně díky početné a aktivní komunitě která odhaluje chyby a pokouší se občas přijít i s určitým řešením.

6) Nestává se to často, že by vývojáři nabídli svůj produkt zadarmo. Co vás přivedlo k tomuto nápadu?

T: Náš projekt byl určen hlavně pro zábavu s přáteli, nehledáme v něm větší komerční smysl. Ve zpětném pohledu, je to něco jako projekt Wikipedia v dávné historii, kromě toho, že je videohra, a měla mnoho z charakteristik zdarma. Prakticky měla vlastnosti open-source projektu, dlouho předtím, než byla ve skutečnosti svobodně licencovaná v roce 2009.

7) Jaké jsou vaše plány po vydání tohoto titulu?

T: Hlavně doufáme v další vývoj současné hry. Přidání mnoha nových aspektů. Pro příklad bych uvedl nové frakce a historické éry. Stále toho máme hodně před sebou.pyrogenesis 2014-06-16 22-36-50-12

Výborná volba

Co si budeme povídat, na trhu v tento moment není moc velký výběr kvalitních strategii. I přesto že je hra zatím v Alfě tak nabízí skutečně mnoho. A ještě k tomu na rozdíl od ostatních titulů ve vývoji je 0 A.D. plně zdarma. Jediné mínus je možná grafika ale to se dá jednoduše překousnout. Takže za předpokladu, že máte rádi RTS tak je tento kříženec Age of Empires a Rise of Nations pro vás jasnou volbou.

Zde link ke stažení: 0. A.D.

pyrogenesis 2014-06-16 23-17-40-57

Žádné komentáře

Playhit TV

Česká databáze her

Reklama