Recenze: The Evil Within – Strach, brutalita a psychoteror

Velmi očekávaná hororová hra v režii duchovního otce série Resident Evil – Shinji Mikamiho a v Japonsku pojmenovaná jako Psycho Break je už konečně venku. Jestli je ale tak strašidelná jak nám bylo slibováno, se dozvíte v naší recenzi. Recenzována je verze pro PC.

1

Počátek strachu a šílenství…

Začátek se od vydaných gameplay záběrů příliš nezměnil. Do venkovského blázince v Beacon Hospital je vyslána trojice vyšetřovatelů. Detektiv Sebastien Castellanos s partnery Josephem Odou a Julií Kidmanovou. Po příjezdu za branami však najdou prázdná policejní auta a nikoho kolem nich. Uvnitř haly to však není o nic lepší, zmasakrovaná těla lékařů i sester. Možná z bezpečnostní kamery zjistí více. Náhle se Sebastien i Jodeph stávají svědky vyvražďování policistů tajemnou postavou v kápi, která disponuje mocnými silami. Během pár vteřin čelí detektiv útoku této tajemné postavy a upadá do bezvědomí.

23

Probouzí zavěšený za nohy uprostřed improvizované masny s pohledem na velkého hromotluka jak porcuje jeho padlé kolegy. Sebastien se musí dostat z provazů a pokusit se utéct avšak po špatném našlápnutí a spuštění alarmu získá ihned pozornost onoho hromotluka, který vymění sekáček za motorovou pilu. Souboj o život začíná! Detektiv se musí dostat přes „mlýnek“ na maso, brodění krvavou lázní a kanály se dostává ven. Tady to však nekončí a zdá se, že se schyluje ke katastrofě pro celé město. Bortí se silnice, padají mrakodrapy a domy. Svět se mění ve velmi nebezpečné a nepřátelské místo plné monster, pastí a hádanek. Hrdina nebude čelit pouze svému strachu, ale i šílenství a jeho cílem je odhalit tajemství tohoto místa.

45

67

8

Během postupu nacházíme různé novinové články, které nám budou více odhalovat motiv proč se to všechno děje. Nacházet budeme též deníky, který nám popíšou Castellanosovu minulost.

Různé druhy nepřátel jsou základním prvkem hry neboť nám budou dělat problémy po celou herní dobu. Pojďme si představit ty nejzajímavější z nich. V odstavci nehrozí riziko výskytu spoilerů, však už jsou známé z trailerů.

Nepřátelé jsou tu základní, které budeme potkávat nejčastěji až po silné bosse. Jsou to klasičtí „Zombie“? Ne ne ne… zombie ne. Někdy na ně můžeme narazit jak se ládují masem, ale jejich pojmenování je The Haunted. Od bossů to začíná od ‚Sadisty‘, na kterého narazíme hned v první kapitole. Je to obrovský chlápek, který porcuje své oběti sekáčkem na maso avšak jeho nejoblíbenější zbraní je motorová pila. Další a velmi zajímavým bossem je ‚Re-Bone Laura‘. Tvor s ženským vzhledem s více než čtyrmi končetinami. Dalším monstrem je ‚Strážce‘ nebo-li BoxHead. Jedná se o velkého hromotluka, který má na hlavě trezor a chodívá s paličkou na maso a s pytlem s mozky jeho obětí. Posledním je Ruvik. Je to ta tajemná postava v kápi, která za tím vším stojí. Je těžce znetvořený jizvami po popáleninách. Je hnán touhou po pomstě a objevuje se ve formě přízraku. S většinou těchto nepřátel nepřipadá v úvahu si hrát na hrdinu neboť se vámi nepářou a i když máte doplněno sebevíce životů tak vás hned zabijí. Více už vám neprozradím to už si pak zjistíte sami.

910

1112

13

Prvky, akce, bonusy a ozvučení

V dosti případech je ve hře vidět její spojení s Resident Evil nejenom se jménem režiséra v titulcích. V podobnosti monster, lokálů, některých scén a ve spoustě jiných. V čem podobností opravdu vyniká jsou prvky vylepšování. Pro vylepšování musíte vyhledávat takový zelený gel (art je jako mozek ve sklenici) a vyhledávat místnost se zrcadlem, které nás přemístí na místo, ve kterém jsou vylepšování možná provést. Není to tak, že si prostě otevřete seznam s vylepšeními na místě. Vylepšování se též hodně podobá tak jak ho známe z RE avšak není tolik přehnané jako například kdy jsme do patnácti nábojové M92F mohli naládovat stovku nábojů… to zde neexistuje. Kromě toho je zde vylepšení zdraví, sprintu, zbraní, množství nesené munice i speciální munice a jiné. Pečlivě si vždy rozmýšlejte do čeho budete investovat, s každým zakoupením cena vzrůstá.

1415

Hra je tím správným Survival Hororem, ve kterým si opravdu musíte hledat/hlídat munici – situace kdy budeme chvilku nepozorní a při pečlivém zamíření na hlavu nepřítele a místo výstřelu uslyšíme pouze cvaknutí kohoutku nás bude strašit po celou dobu hraní. Avšak munice nám nebude jako jediná dělat starosti též i léčivé injekce nebo lékárnička. Další důležitou součástí výbavy jsou sirky, které se dají použít k podpálení nepřátel anebo si pojistit jejich smrt. Obzvláště se nevyplácí příliš někam pospíchat… jak se říká „chvátat se má pomalu“ a k této hře to naprosto sedí. Když už je ale vážně nutné chvátat, tak pozor na pasti a nástrahy skryté ve vesnicích, budovách, na cestách apod. Je pak nepříjemné náhle slyšet ten pípavý zvuk a následný výbuch, který roztrhá postavu na kusy. Obzvláště nepříjemné je když už máte to těžké za sebou a checkpoint je daleko za vámi i když další je nedaleko od vás… jenom se snažit do té doby přežít. Kromě toho aby jsme mohli pokračovat, budeme narážet na různé hádanky a řešit je.

1617

Pro delší přežívání je ve spoustě případech nutné využívat plížení a pokoušet o tichá zabití zezadu. Pokud vás nepřítel objeví a vy nemáte šanci se mu postavit, je nejlepší možností se dát na útěk neboť i na souboj zblízka toho dost vydrží. V těchto případech se vyplatí využívat i možnosti se schovat ve skříni nebo pod postelí. Během postupu tmavými cestami se vaším nejlepším přítelem stává světlo neboť lokace může být tak tmavá, že neuvidíte nic. Vaše lucerna však osvítí jenom určitý okruh kolem vás takže stejně do dálky nevidíte. Osvícení při schovávání nebo plížení může však upoutat pozornost takže vás snadno najdou.

1819

Vše tohle podtrhuje výborný zvukový i hudební doprovod. Zvuky, které často budeme slýchávat, především v lokacích kde nevidíme ani na krok, nás nenechají v klidu. Tělo začne pumpovat adrenalin a vy jenom čekáte na to co na vás může ze tmy vyběhnout. Hudební doprovod je v klidnějších částech hry avšak budou zdůrazňovat blížící se nebezpečí. Též nám dává vědět, že se v naší blízkosti nachází místnost se zrcadlem, ve které hrává typická melodie.

Na začátku hry si můžeme vybrat pouze ze dvou obtížností a to Casual a Survival (jak je u japonských her většinou známé). Avšak na konci hry se zpřístupní další dvě obtížnosti a to Nightmare a Akumu – což se dá z japonštiny přeložit jako „Nejhorší sen“. Mimo jiné se i jako bonus otevírá položka kde si můžeme prohlédnout modely postav.

A jak se hra ovládá?

Ovládání se příliš neliší od klasických her a k chození budeme využívat klávesy WSAD a myší. Dále často budeme využívat klávesy jako jsou ‚C‘ pro manipulaci se sirkami na ležící nepřátele, ‚Ctrl‘ pro přikrčení, multifunkční mezerník k přelézání překážek nebo sbírání předmětů. Posledním důležitým tlačítkem je ‚V‘, které otevře inventář – tvůrci nejspíše při návrzích ovládání pro PC verzi napadlo abychom měli všechno pěkně po ruce.

20

Grafika a jak to poběží na našich PC?

Po grafické stránce hra vypadá velice dobře. Obstarává jí Engine od Studia id Software tedy id Tech 5, na kterém běží takové hry jako Rage nebo Wolfenstein: The New Order. The Evil Within je možná na vrcholovém žebříčku graficky nejlépe vypadající než již zmiňované hry běžící na témže Enginu. Jakoby Engine byl přímo vytvořen pro hry, které jsou hodně krvavé (viz některé scenérie z Rage) nebo naprostá jatka jako v The Evil Within.

2122

Všechny ty informace o náročnosti hry, které kolovaly internetem byly dosti klamavé a i já měl strach abych hru na svém čtyřjádrovém procesoru a dvou gigabajtové grafice od AMD Radeon HD 7850 vůbec rozjel. Původní detaily naznačovaly, že na plné detaily budeme na doporučené požadavky potřebovat alespoň Intel core i7 a grafickou kartu s pamětí 4 GB VRAM. Já na svém PC hru hraji bez jakýchkoliv problémů na plné detaily.

Cílem vývojářů bylo přinést ten nejlepší filmový zážitek a to doslova splnili. Krom toho že hra běží na uzamčených 30 FPS jsou v obraze dva černé pruhy – widescreen tedy rozlišení poměru stran je na 2,35:1. Na mém širokoúhlém 19 palcovém monitoru se výsledný obraz na výšku rovnal 16,5 cm. Určitě se najdou tací z vás, kterým se toto nebude líbit a můžete si tedy tyto parametry upravit speciálními příkazy. Vývojáři však doporučují abychom titul hráli tak jak byl vytvořen, některé zásahy do parametrů mohou způsobit určité problémy.

2324

Jak už jsem psal výše – hra běží na id Tech 5 Enginu, který zůstává v našich pamětích jako špatně optimalizovaný nebo se pomaleji načítaly textury možná i bugy. To se však nekoná. Za celou herní dobu jsem si nevšiml jediného problému, poklesu FPS, pomalejšího načítání textur a jiných chyb s enginem spjaté.

25

Poslední slova na závěr

Za celých 17 hodin čistého herního času, které jsem hře věnoval a po rovné stovce úmrtí jsem se u ní skutečně bavil. Japonští vývojáři odvedli výborný kus práce na této hře, která přinesla ten starý známý žánr Survival hororu, který jsme zažili tak naposledy před deseti lety… za pár měsíců to bude už deset let co nás přišel vystrašit čtvrtý Resident Evil. The Evil Within zase po nějaké době přinesl ten správný survival horor a k tomu pořádnou výzvu.

26

The Evil Within vytvořilo japonské studio Tango Gameworks a vydala americká firma známá jako Bethesda Softworks (v Č.R. vydala společnost Cenega). Hra vyšla 14. Října letošního roku na PC, PS4, PS3, X-Box One a X-box 360 v anglické lokalizaci.