Menu

Medieval Engineers: Pojďme tvořit

..Kam se schovala kreativita?

Podíváme-li se do herních žánrů, tak tu máme vlastně pestrý výběr. Přes akce, rpg, strategie, či adventury a tak dále. Nemálo fanoušků má však mírně opomíjený žánr budovatelského sandboxu. Svobodná tvorba může leckomu způsobit problém v tom, že vlastně netuší co chce tvořit. Právě do těchto vod připlula v early access režimu ambiciózní projekt s názvem Medieval Engineers. Z názvu si jistě sami vyvodíte do kterého období se budete soustředit. V podstatě tu máme prostor na stavění ve středověkém stylu. České vývojářské studio Keen Software House, již zkušenosti se sandbox v podobně laděné hře Space Engineers, které se zaměřilo na budování věcí ve vesmíru. Bylo pro mě příjemným překvapením , že se jedná o Českou tvorbu. Jak se to povedlo zrealizovat tentokrát?

MedievalEngineers 2015-03-10 11-08-20-26

..Postav třeba zeď

Každý stavební inženýr by mel mít připravený postup pro svou práci. Náklady, stavební plány, časový harmonogram, pracovní síla a tak dále. To vše může zkolabovat pokud chybí  stavební povolení. Musíte zkrátka počítat s mnoha věcmi a taky mít dostatek financí, jenž budou tím základním kamenem. Nepočítám vlastní prostory k realizaci. Když se pak vyučený zedník naštve a zjistí, že má projekt v hájí, tak si může realizovat svoje vize alespoň částečně ve hře. Proč? Protože zde se nehraje na rozpočet a všechny stavební prvky máte od začátku k dispozici. V hlavním menu uvidíte na pozadí různá videa ze stavění a možností hry a to vás pravděpodobně naláká pro vlastní tvorbu.

MedievalEngineers 2015-03-04 14-59-53-13

..Svoboda se cení

První volbou ze máte položku „new world“, což je vlastně volná tvorba v připravené lokalitě. Před sebou vidíte v pohledu třetí osoby inženýra, jenž má ve svém magickém pracovním obleku až deset základních slotů kde jsou umístěné objekty pro stavbu a ty jsou viditelné během hry a aktivují se příslušným čísle. Pro větší variabilitu si můžete přepínat dále i mezi třemi záložkami, kam si také můžete vkládat další. Klávesou „G“ aktivujete nabídku pro kompletní možnosti stavění, kde máte možnost přetáhnout si vybrané věci právě na váš opasek. Objektů je tu přiměřeně a nepřišlo mi, že by něco zásadního chybělo, či přebývalo. Kampaň jako takovou tu však nehledejte. Myslím, že je to rozumné vzhledem k neustálému vývoji hry kde se stále pilují jednotlivé pilíře hratelnosti.

MedievalEngineers 2015-03-04 14-54-54-98

 ..Tvořte, experimentuje, ničte

Autoři pro vás přichystali velmi důležitá instruktážní videa, kde vám uštědří spoustu času cennými radami na které by jste v pár příkladech nejspíš sami jen tak nepřišli. Nejde jen o možnosti stavby jako takové, ale i typech jak stavět účelně a taky rychle. Nemusíte se pak starat o každý kvádr kamene, ale lze jej úspěšně rychle kopírovat příslušnou klávesovou zkratkou. Tím bych vám doporučil začít. Začínal jsem tvořit bez výuky a moje pokusy o nějakou stavbu byly nešikovné a zmatené. Musím však podotknout, že začátky tu netvoří rovnou stavění, ale spíš nauka o  manipulaci s objekty a jejich umístěním. Nevyhovuje vám některé místo kde se půda nenachází v rovném provedení, ale tvoří jí třeba menší výškový propad. Není problém tu tvořit i přírodní scenérie a tak si můžete upravovat i terén samotný. Tvořit, experimentovat a ničit svoje díla vám pomůže získat více zkušeností. Potěší i drobnosti typu nočního režimu nebo možnosti létat, což vám zjednoduší tvorbu a nepotřebujete pak lešení jako v reálu. Více možností můžete vidět na obrázku pod tímto odstavcem v nastavení ovládání.

MedievalEngineers 2015-03-04 14-57-54-67

 ..Vydrží mi most bez podpěr?

Co by to bylo za inženýra, kdyby neuměl počítat s fyzikálními zákony. Překvapivě dobře to však funguje i zde. Příliš křivá věž vám může spadnout stejně dobře jako se vám může rozpadnout kolo u katapultu pokud bude příliš zatíženo. Zde nejste vázaní pouze na stavby budov a dalších staveb. Výzva spočívá v tom, že s nástroji, které vám budou k dispozici můžete tvořit i různá zařízení. Ať už bojová typu katapult, či praktická v podobě ručního výtahu nebo studny. Zamrzí, že z občasného stavění něčeho složitějšího se nakonec stane na pohled hezká věc , ale neplní svůj účel. Prostě nefunguje, tak jak má. Pak se nejspíš dostaví frustrace z nefungujícího díla. Trochu té solidarity v podobě méně přísného fyzikálního režimu by nebylo od věci. Můžete zde využít svoje znalosti z fyziky a inženýrství, ale možná vám to moc nepomůže. Samozřejmě pokud máte stavební obor, pak tu budete ve svém živlu.

MedievalEngineers 2015-03-04 15-01-25-22

..Nemám to já a co ostatní?

Velkým krokem vpřed tu vidím v podobě steam workshopu. Zde si můžete odebírat již hotové práce různě talentovaných tvůrců. Stačí kliknout na odběr toho co se vám lidí a restartovat hru. Nakonec to uvidíte v pod položkou „load world“. Nedaří se vám postavit vás hrad Karlštejn? Zde si můžete sehnat nějaký podobný a nechat se inspirovat. Až vás to omrzí, tak si přidejte katapult a celý ho můžete začít ničit. Úchvatné záběry dopadu koule z katapultu, jenž se zaboří do hradeb a vytvoří skutečnou škodu za přítomnosti efektního zobrazení zásahu, kdy lítají kolem kusy materiálů a prachu. Při dostatečné destrukci se může celá poškozená část zhroutit a zbudou trosky. Meze se tu nekladou a moc se mi líbil výtvor ve stylu obrovského bludiště, které mě hned nutkalo si projít.

MedievalEngineers 2015-03-04 15-25-03-07

..Zapotí se vám železo?

Většinou to co je dobré, chutné a návykové má i svoje stinné stránky. Nemluvím teď pouze o pivu a čokoládě. Grafické zpracování zde pohání VRAGE Engine, jenž je ušitý na míru právě sandbox stylu s integrovaným propracovaným destrukčním a fyzikálním modelem. Vypadá vzhledově důstojně a moderně. Při menších pracích na vašich projektech si nevšimnete nijak zvláštních propadů ve výkonu. Skutečný problém nastává v situaci velkého množství objektů a jejich následného hromadného zobrazení třeba s delší vzdálenosti. V tom případě mi pak počítač zamrznul a to na pár vteřin a pak se třeba rozběhnul na malý okamžik a zase zamrznul. Nemám doma žádné staré ořezávátko. Mluvím tu o (Procesor: i5-3570 s 3,40GHz, 8GB RAM a Nvidii GeForce GTX 770 s 2GB video paměti). Tato situace se mi stala po načtení jednoho z větších hradů, jenž jsou k dispozici na Steam workshopu. Na optimalizaci se snad ještě zapracuje. Možná to však nebude lehké, vzhledem k limitaci hardwaru. Možná skutečně potřebuju lepší železo a nebo se odebrat k hraní Minecraftu. Načítací časy trvají v půměru od 40 sekund až k jedné minutě u těch rozsáhlejších projektů. Tady mají tvůrci co dohánět.

MedievalEngineers 2015-03-04 15-21-29-99

..Závěrečná kontrola

Něco mi říká, že toto je právě typ hry kde by se vyplatil model F2P s placením za bonusové a další dodatečné věci do hry. Hráči by si tak lépe ověřili zda-li to bude právě jejich šálek kávy. Pokud si však vybavujete svoje vzpomínky na dětství, kdy jste si hráli s legem a dalšími stavebnicemi, tak nemusíte dlouze přemýšlet a hru si pořídit již teď. Ostatním spíše doporučuji zhlédnutí vícero videí na Youtube, kde máte možnost vidět jak hra funguje. Co je tu možné a co ne. Tato hra si zaslouží i další pohled na věc a tak mám dodá svůj názor i kolega Thain Degu. Hodnocení se tentokrát nedočkáte, jelikož se jedná o dojmy a nemyslím si, že v tomto případě by to bylo spravedlivé hodnotit právě v této fázi.

 

Simulace stavění na jedničku

Stavění je v této hře na hodně vysoké úrovni. Škoda jen že prozatím v ME není hra pro více hráčů, ta mi celkem hodně schází. Tento titul se již nyní dá nazvat hodně kvalitním simulátorem stavění. Ničení je na tom o něco hůř. V současnosti ho totiž plně nezvládají ani hodně výkonné sestavy plynule. Časem se uvidí, jakým směrem se ME vydá. Rozhodně mu ale držím palce. Do určité míry však doufám, že se mezitím KH nepustí do dalšího projektu.

Ve hře mám svobodu a spoustu zážitků, které si můžu kdykoliv zopakovat. Mission Accomplished.

Žádné komentáře

Playhit TV

Česká databáze her

Reklama